Op veler verzoek gaan we wat gedetailleerder in op busmans zelf. Allereerst een rondleiding van het interieur en voor de die-hards de (technische) specificaties en afmetingen. Tot slot dan nog een vergelijking met onze eigen zwarte T4 bus.
De rondleiding
Gegevens
Busmans is eigenlijk een Four Winds Chateau C-klasse RV op basis van een Ford E-350 met een 315-pk 6.8-liter Triton V10 motor. In de benzinetank gaat zo’n 55 gallon/200 liter dat je met een verbruik van ongeveer 1 op 3 zo’n 600 kilometer ofwel 375 mile verder brengt. Er gaat verder zo’n honderd liter water en zitten er er grijs en zwart-water afvalwater-tanks in van samen 250 liter. Verder een propaangastank van een liter of 55. Het geheel is 25 voet/7,5 meter lang, 3,9 meter hoog (binnen 2,1) en weegt leeg een vijfduizend kilo en als alle tanks vol zitten komt daar nog een kilo of 500 bij.
De indeling ziet ongeveer uit als op bovenstaand plaatje minus helaas de ‘Chair’ naast de ‘Entry’. In plaats daarvan hebben wij de koelkast naast het fornuis ipv aan de overkant.
Een vergelijking met onze T4
De T4 wint het met gemak op de punten wegligging, zitcomfort en benzineverbruik. Zijn kleinere formaat is zowel een voordeel als een nadeel. Voordeel omdat je er veel makkelijker mee kunt manoeuvreren en je kunt op de kleinste plekjes komen, een nadeel dat je natuurlijk veel minder binnenruimte.
Qua zitcomfort binnen wint de T4 het makkelijk van het Chateau. De banken zijn veel te zacht. Het vaste bed (air-matras) in het Chateau is veel beter.
De indeling is verder typisch verhuurbedrijf-achtig. Lelijk en onhandig. Het kersenhout spreekt misschien Amerikanen aan maar wij worden blijer van het formica van de zwarte bus. De koelvriescombinatie is in het chateau is een winnaar want a) geruisloos en b) is de vriezer alleen al groter dan de koelkast van de hele T4.
Prettige extra’s die de T4 moet missen: douche, wc, warm water, magnetron en HD-mediacenter.
Verder is het Amerikaanse systeem van kamperen een stuk comfortabeler omdat je full hook-ups hebt, oftewel, je wordt rechtstreeks aangesloten op het elektriciteitsnet, de waterleiding en het riool en als je dat wilt ook op telefoons- en adsl en kabel-tv. En waar we ook wel aan zouden kunnen wennen is het bagagedepot onderin busmans.
Geef een reactie